Dziś w ogromnej i zróżnicowanej ofercie sprzedawców oświetlenia rowerowego dość trudno jest dokonać właściwego wyboru przy zakupie. Rynek jest nasycony zarówno tanimi, jak i drogimi lampkami rowerowymi. Które z nich wybrać, a które zignorować?
Aby móc bezpiecznie jeździć w nocy należy wybrać:
- Przednie światło główne, aby widzieć drogę i być widocznym dla samochodów/rowerzystów/pieszych.
- Tylne światło, abyś być widocznym dla osób jadących z tyłu.
- Odblaski.
I o ile z tylnym światłem wszystko jest mniej więcej zrozumiałe, to wybór przedniej latarki nie jest sprawą prostą. Na co trzeba zwracać uwagę przy wyborze tego urządzenia?
- Czas pracy autonomicznej.
To dość oczywiste: im dłużej lampa/czołówka pracuje z maksymalną jasnością, tym mniej trzeba się martwić, że bateria rozładuje się w najbardziej kluczowym momencie.
Czas pracy waha się od 1,5 godziny do 24 godzin w przypadku szczególnie ekstremalnej jazdy nocnej, a koszt urządzenia odpowiednio wzrasta. Za szczególnie jasne i nieprzerwane światło przez kilka godzin trzeba będzie sporo zapłacić, w niektórych przypadkach więcej niż 500 zł.
- Moc i zasięg światła.
W przypadku jazdy nocą latarka powinna być taka, aby można było jechać tak szybko (lub prawie tak szybko) jak w dzień.
Najczęściej zakres jasności wynosi od 150 lumenów do 1000 lumenów w zależności od wybranego trybu (maksymalne oświetlenie, średnie, energooszczędne). Do pewnej jazdy lepiej wyprać co najmniej 360-400 lumenów o zasięgu 30-40 metrów. - Odwzorowanie kolorów.
Ważna jest nie tylko jasność światła, ale także jego temperatura. Lepiej jest, gdy światło jest neutralnie białe, bez nadmiernej ilości żółtego lub niebieskiego.
Zbyt żółte światło będzie niewyraźne, a zbyt niebieskie – za mało kontrastowe. Przy niskim kontraście (zwłaszcza przy dużej prędkości) relief drogi jest źle odczytywany, a to jest niewygodne i niebezpieczne Temperatura światła 6500K lub więcej jest dobra. - Wzór odblasku.
Ważna jest nie tylko jasność diod, ale także sposób ich rozmieszczenia i odpowiednie ukierunkowanie strumienia światła. Do pewnego oświetlenia potrzebne latarki z mocnym centralnym snopem światła, który przebije ciemność 30-40 metrów przed tobą, a nie równomiernie rozproszonym światłem po bokach.
Z drugiej strony, dobrze jest, gdy producent zapewnia też oświetlenie peryferyjne: w niektórych latarkach symetrycznie rozmieszczone paski świetlne zapewniają oświetlenie boczne, wtedy widoczność jest lepsza. - Zakres cenowy.
Czy wybrać jedną drogą lampkę, która będzie służyć przez całe życie, czy zdecydować się na model budżetowy i co jakiś czas kupować nową, bo latarnie rowerowe gubią się lub psują?
Jedna dobrej jakości latarka starczy na długo, jest przyjazna dla środowiska i ekonomiczna, ale należy pamiętać, że świat nie stoi w miejscu, ciągle pojawia się nowe oświetlenie rowerowe (https://www.erowery.pl/m/89724/akcesoria-oswietlenie-rowerowe) i inteligentniejsze od poprzednich modeli latarki.