Jakie lampki rowerowe wybrać?

0 Comments

Dziś w ogromnej i zróżnicowanej ofercie sprzedawców oświetlenia rowerowego dość trudno jest dokonać właściwego wyboru przy zakupie. Rynek jest nasycony zarówno tanimi, jak i drogimi lampkami rowerowymi.  Które z nich wybrać, a które zignorować?

Aby móc bezpiecznie jeździć w nocy należy wybrać:

  • Przednie światło główne, aby widzieć drogę i być widocznym dla samochodów/rowerzystów/pieszych.
  • Tylne światło, abyś być widocznym dla osób jadących z tyłu.
  • Odblaski.

I o ile z tylnym światłem wszystko jest mniej więcej zrozumiałe, to wybór przedniej latarki nie jest sprawą prostą. Na co trzeba zwracać uwagę przy wyborze tego urządzenia?

  1. Czas pracy autonomicznej.

    To dość oczywiste: im dłużej lampa/czołówka pracuje z maksymalną jasnością, tym mniej trzeba się martwić, że bateria rozładuje się w najbardziej kluczowym momencie.

    Czas pracy waha się od 1,5 godziny do 24 godzin w przypadku szczególnie ekstremalnej jazdy nocnej, a koszt urządzenia odpowiednio wzrasta. Za szczególnie jasne i nieprzerwane światło przez kilka godzin trzeba będzie sporo zapłacić, w niektórych przypadkach więcej niż 500 zł.
  1. Moc i zasięg światła.

    W przypadku jazdy nocą latarka powinna być taka, aby można było jechać tak szybko (lub prawie tak szybko) jak w dzień.

    Najczęściej zakres jasności wynosi od 150 lumenów do 1000 lumenów w zależności od wybranego trybu (maksymalne oświetlenie, średnie, energooszczędne). Do pewnej jazdy lepiej wyprać co najmniej 360-400 lumenów o zasięgu 30-40 metrów.
  2. Odwzorowanie kolorów.

    Ważna jest nie tylko jasność światła, ale także jego temperatura. Lepiej jest, gdy światło jest neutralnie białe, bez nadmiernej ilości żółtego lub niebieskiego.

    Zbyt żółte światło będzie niewyraźne, a zbyt niebieskie – za mało kontrastowe. Przy niskim kontraście (zwłaszcza przy dużej prędkości) relief drogi jest źle odczytywany, a to jest niewygodne i niebezpieczne Temperatura światła 6500K lub więcej jest dobra.
  3. Wzór odblasku.

    Ważna jest nie tylko jasność diod, ale także sposób ich rozmieszczenia i odpowiednie ukierunkowanie strumienia światła. Do pewnego oświetlenia potrzebne latarki z mocnym centralnym snopem światła, który przebije ciemność 30-40 metrów przed tobą, a nie równomiernie rozproszonym światłem po bokach.

    Z drugiej strony, dobrze jest, gdy producent zapewnia też oświetlenie peryferyjne: w niektórych latarkach symetrycznie rozmieszczone paski świetlne zapewniają oświetlenie boczne, wtedy widoczność jest lepsza.
  4. Zakres cenowy.

    Czy wybrać jedną drogą lampkę, która będzie służyć przez całe życie, czy zdecydować się na model budżetowy i co jakiś czas kupować nową, bo latarnie rowerowe gubią się lub psują?

    Jedna dobrej jakości latarka starczy na długo, jest przyjazna dla środowiska i ekonomiczna, ale należy pamiętać, że świat nie stoi w miejscu, ciągle pojawia się nowe oświetlenie rowerowe (https://www.erowery.pl/m/89724/akcesoria-oswietlenie-rowerowe) i inteligentniejsze od poprzednich modeli latarki.