Kierownica jest niezbędną częścią potrzebną do sterowania rowerem. Z biegiem lat stosowano kierownice o różnych kształtach mających sprostać określonym potrzebom. Również dziś istnieje wiele typów stosowanych w zależności od typu roweru. Jakie można wyróżnić i jak zbudowana jest kierownica rowerowa?
Budowa kierownicy rowerowej
Kierownica rowerowa łączona jest z mostkiem (wspornikiem kierownicy), który dalej łączony jest z przednim widelcem. Dzięki łożyskom w główce ramy możliwy jest obrót rury sterowej, przez co obrót kierownicą pozwala na skręcanie przednim kołem. Budowa kierownicy opiera się na rurce o odpowiedniej średnicy i dopasowanym do wygodnej jazdy gięciu.
Zwykle kierownica jest szersza w miejscu łączenia z mostkiem. Najczęściej spotykany wymiar w tym miejscu to 31,8mm, występują jednak także kierownice o średnicy 26 i 25,4mm. Do wykonania tej części wykorzystuje się zwykle stal, aluminium lub włókna węglowe, co wpływa głównie na jej masę, sztywność i przekazywanie drgań.
Kierownica rowerowa stanowi także jeden z trzech punktów podparcia rowerzysty i umieszcza się na niej najistotniejsze elementy układów wymagających obsługi w czasie jazdy, jak klamki hamulcowe i manetki do zmiany przełożeń.
Rodzaje kierownic
W zależności od stylu jazdy i typu roweru stosuje się różne typy kierownic. Większość z nich dostępne są na stronie sklepu GoRide. Różnią się one między sobą kształtem.
Do najpopularniejszych typów można zaliczyć kierownice:
- proste – o najmniejszym gięciu, często z lekkim wzniosem. Stosowane np. w jeździe MTB;
- typu baranek – charakterystyczne dla rowerów szosowych;
- miejskie/trekkingowe – o gięciu w stronę rowerzysty, dla wygodnej i wyprostowanej pozycji;
- BMX – z charakterystycznym wzniosem i poprzeczką;
- czasowe – do zachowania aerodynamicznej pozycji podczas jazdy na czas.