Popularność rowerów szosowych w Polsce rośnie z roku na rok. Zarówno typowo pod kątem sportowym, jak i turystycznym są to częściej wybierane jednoślady. Jakie zalety i wady, mają rowery tego typu?
Rower szosowy – zalety
- Szybkość – przy takiej samej ilości mocy użytej do pedałowania, będzie on jechać odczuwalnie szybciej, niż np. rowery trekingowe czy bardzo ostatnio popularne gravele. Dzięki temu znacznie łatwiej pokonuje się nim duże odległości.
- Lekkość – nawet tańsze szosy są bardzo lekkie. Bez problemu znajdzie się na rynku rower szosowy, którego waga wynosi mniej niż 7,5 kg. Wpływa to bardzo pozytywnie na jego zachowanie, zwłaszcza na zjazdach, na których mimo dużych prędkości łatwo jest panować nad torem jazdy. Odczuwalne będzie to także na podjazdach. Jazda pod górę na szosie wymaga od kolarza znacznie mniej mocy, niż na innych typach rowerów.
- Pozycja – dzięki kierownicy z barankiem, w trakcie jazdy możemy ją zmieniać. Część ciężaru kolarza zostaje przekazana na ręce, co pozwala odciążyć kręgosłup.
- Szeroki zakres przełożeń – dzięki dwum blatom z przodu, z czego jeden jest dość duży i kilku (a obecnie nawet kilkunastu) zębatkach z tyłu, rower szosowy umożliwia bardzo łatwy dobór przełożenia tak, by utrzymywać stałą kadencję. Ma to bardzo korzystny wpływ na kolana i ogólne rozdzielenie sił na dłuższych trasach.
Rower szosowy – wady
- Cena – rower szosowy będzie odczuwalnie droższy od typowych rowerów miejskich czy trekingowych. Wynika to nie tylko z droższego napędu, ale lepszych kół czy droższych opon. Takie jednoślady mają wyższą sztywność, aby ją osiągnąć, potrzebne są droższe procesy produkcyjne.
- Trudność poruszania w mieście – bardzo wąskie opony, często bez bieżnika i napompowane do nawet 11 barów mocno utrudniają pokonywanie krawężników czy ubitych ścieżek. Jeżdżąc po mieście trzeba bardzo uważać, a rower taki staje się bardzo niepraktyczny.
- Pozycja – jazda szosą wymaga pewnego przyzwyczajenia. Ilośc parametrów do ustawienia w takim rowerze jest bardzo duża i bardzo rzadko zdarza się, by po jednej czy dwóch jazdach mieć wszystko perfekcyjnie ustawione. Jednak kiedy uda się nam wszystko dobrze dostosować do naszej sylwetki, pozycja na rowerze będzie pozwalała na pokonywanie setek kilometrów bez dyskomfortu.